Ersättning!

På mitt sista inlägg under min tid som bloggpirat tänkte jag som pappa slå ett slag för bröstmjölksersättning. JA, jag vet att bröstmjölk är det bästa för barnet (det står på varenda ersättningspaket vi köper). Men för oss funkade det inte att amma. Vi försökte med amning under en månads tid men det funkade helt enkelt inte, jag besparar er detaljerna. Något som jag inte trodde skulle vara något problem visade sig vara jättekrångligt, men efter allt för många tips och knep gav vi upp till allas lättnad. Linda mådde genast bättre, Tyra åt sig mätt och jag kunde äntligen få hjälpa till på riktigt.

Med ersättningen kan vi verkligen ha ett "jämnställt" hem här hemma och jag känner att jag kan bidraga till fullo. Annars känner man sig ganska värdelös som pappa i början. För kvinnor kommer alltid ha något som vi män saknar, bröst! Det enda man kan göra är byta blöjor och gulla. Visst det är skönt att inte behöva gå upp mitt i natten för man ändå inte kan göra något, men det är också skönt att kunna göra det för att underlätta för Linda. Delad börda är hälften så jobbigt!

En annan fördel är att vi har stenkoll på hur mycket Tyra får i sig. När hon var magsjuk och inte fick behålla maten kunde vi dosera och visste precis hur mycket hon åt och när hon var tillbaka till sitt normala glupska jag. Hon har visserligen blivit lite hård i magen ibland men det har gått över snabbt och vi har lärt oss hur vi ska göra då.

Tyra är varken mammig eller pappig, det har inte varit något problem för mig att gå hem denna vecka och ha eget ansvar för Tyra. Tyra tycker helt enkelt om den som håller flaskan, oavsett om det är mor eller far.

Som sagt funkar inte amningen så byt till ersättning. Ni är INTE sämre mammor för det!! För oss har det inneburit massvis med fördelar med ersättningen. Speciellt för mig som upplever att jag fått en bättre kontakt med mitt barn.

SÅ det var det, veckan har gått bra här hemma. Hur det gick med bloggande får ni avgöra men det tog mer tid än jag räknat med. Jag lovade lite blogg om husbygget men det har jag helt enkelt inte hunnit med, fast jag har varit förbi tomten varje dag och tagit bilder. De kommer nog Linda lägga ut snart för det har verkligen hänt grejer där. Nu lämnar jag över pennan till Linda igen och ska ändra tillbaka lösenordet.

Kanske ses och hörs vi igen här, för förtroendet till att vara pappaledig i framtiden finns kvar men om Linda låter mig känna till lösenordet hit är jag tveksam till.

/Markus



Ps. Nu har jag en massagetid inbokad efter veckans slit, det borde ni också unna er!

Kommentarer
Postat av: Madelene

Jag tycker du har gjort ett finfint jobb med bloggen Markus. Jag är ju lite smygbesatt av bloggen och klättrar lite på väggarna när jag inte vet vad lilla Tyra har för sig... Tack för denna tid, vi ses väl snart igen!

/Madelene och Lukas (också uppfödd på ersättning)

2010-05-07 @ 15:12:53
Postat av: Kia

Hejja Tyras pappa!

Denna vecka har det varit extra roligt att följa bloggen (Linda din blogg är fantastisk i vanliga fall och jag läser dagligen). Roligt att se en mammablogg blir en pappablogg för en vecka.



När det kommer till ersättningen tycker min sambo likadant. Ersättning är underbart enligt honom och han får vara delaktig.



Ta hand om er!!

2010-05-07 @ 16:54:46
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: Markus

Vad skoj att ni gillade mitt lilla gästspel. Faktum var att jag tyckte det var skoj jag med, men det var tufft att klämma in bloggandet i barnskötandet. Får se när jag kommer åter, nästa pappaledighet är planerad i slutet av maj...

2010-05-10 @ 18:39:47
URL: http://linmackblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0