fredag! vad passar inte bättre än ett matinlägg!

fredag idag, hade jag egentligen ingen aning om förrän mannen på kemtvätten idag önskade mig trevlig helg. Jahaja tänkte jag, trevlig helg, är det redan fredag alltså. Uppenbarligen. Men min veckodagsblindhet kommer att lindras lite nästa vecka då jag ska jobba 2 dagar. Så har ni tur kanske Markus gör ett nytt gästsspel i bloggen.

Idag var jag så glad över Tyra och hennes aptit. Jag har kämpat och fått backa många gånger när det gäller att byta ut lunchen till vanlig mat. Hon har fått tagit små steg när det gäller maten eftersom hon själv har visat det ganska tydligt, hon vill skynda långsamt. Men nu så verkar det ha släppt lite och hon äter med god aptit. Men det är fortfarande svårt att vara konsekvent då jag tycker det är svårt att mata henne när vi inte är hemma. Men jag ska bli bättre på det med. Den här veckan har varit så varm, så alla andra mål har fått bli ersättning förutom lunchen mitt på dan. Mest för att jag vill vara säker på att hon få i sig ordentligt med vätska nu när det är varmt. Hon har fått lite skedar gröt till mellis, men bara lite. Vill skynda långsamt med den eftersom hon inte verkar ha satt upp gröt som favorit på matlistan. Nått som istället ligger högt upp på listan är honungsmelon. Hon fick smaka lite melon idag i sitt lilla "nät", och hon sög upp och tuggade i sig flera bitar på en rekordsnabb tid.

Dagens lunch gick ner till sista slicken iallafall, potatis/morotspuré, ärtor och kokt torsk. Den har en liten konsistens den här maten eftersom jag inte lyckas få ärtor och torsk till en slät puré, men det funkar ändå eftersom hon inte sätter nått i halsen. Till efterrätt fick hon testa nått nytt, rårivet äpple. Och vad hon gillade det! Så pass att när jag kokade ris till henne i kväll för att förbereda för helgens luncher så blandade jag i lite rårivet äpple för att få lite smak på riset. Jag tror det kommer bli en höjdare. Någon som vet vilka kryddor som är ok att krydda maten med? Tänkte på det när jag kokade kyckling till henne, vad tråkigt med kyckling utan smak....borde ju funka med lite ingefära eller koriander eller nått liknande i buljongen, eller?

Nu ska vi fredagsmysa här hemma. Jag längtar lite efter att vi fått in ViaSat i huset och får ViaSat on demand så man kan se lite vad man vill på TV. Att se på TV är ju som värsta avslappningen efter Tyra har somnat men det är tråkigt när det enda som finns att titta på är Talang och Så ska det låta. Herregud. Och vi som betalar dyra pengar för Canal+, men det är ALDRIG nått att se på de filmkanalerna ändå. Jag BORDE ge mig ut och springa en mil, men ska dricka ett glad rödvin istället.

Värdelöst inlägg? Kanske kan jag spetsa till det med ett kort som är taget för ungefär 5 månader sen. En några dagar gammal Tyra som sover på pappas axel. Tiden går fort. Nu håller hon på och lyfter upp rumpan och vill åla sig framåt när hon ligger på golvet. Tänk att hon kanske kryper om några månader. Vart tar tiden vägen?


Kommentarer
Postat av: Maria

Du kan använda i stort sett vilka kryddor som helst så länge de inte har salt tillsatt. Använd helst inte blandkryddor som tex curry eftersom det blir svårare att spåra en ev allergi. Men peppar, paprika, oregano, basilika, dill, gräslök, timjan, koriander är några förslag på bra kryddor. Lök och zucchini ger också extra smak till tråkiga pureer.

2010-05-24 @ 22:03:58
URL: http://maskeradekamelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0