Två steg framåt ett steg bakåt

så sa barnläkaren till Sachsska till oss att det ofta var med småbarn, man tar två steg framåt och så ett bakåt. Stämmer väl ganska väl ibland. Idag syftar jag på det här med mat och då gröten. Maria, du hade helt rätt, det var ett bra förslag att lägga av med gröten ett tag. Vi testade igår igen och då gick det bra. Hon har varit svår med vanlig mat också ett par dagar och blivit less och gnällig fort, men idag när vi kom hem från stan så drog hon i sig en hel burk mat för 6 månaders bebisar och en halv burk puré. Så nu det kanske var så att vi tog två steg framåt med maten när hon var 4 månader, men backade sedan ett steg i nån vecka. Då kanske vi är i fas nu då? Vi får se.

Ett annat bra tips fick jag från Jenny om något så smart som en mackapär som heter Fresh Food Feeder. Det är en ring som barnet kan hålla i och så ett nät under där man kan stoppa frukt och grönsaker, utan risk att barnet får nått i halsen. Den har så många fördelar så jag vet inte vart jag ska börja, men Tyra tyckte om den på en gång efter hon kunde ÄTA SJÄLV. Hon har ju alltid varit intresserad av att själv få peta i sig mat, och nu är det fritt fram. Dessutom tycker jag att det är en fördel att man kan ge henne färsk frukt och grönsaker utan att det ska mosas och krånglas. Fruktpuré i burk är ju bra det med, men inget går väl upp emot den riktiga smaken? Hon har iallafall suttit och pillat med den där i vagnen idag, helnöjd. Hon har hittills smakat banan, äpple och ananas ur den, allt förvinner i en slurk kan jag ju säga. Speciellt banan har framkallat hetsätning.

Har jag nämnt att det är varmt? Det är det iallafall. Skitvarmt är det.


nu är gröt smaskens igen!


Fresh Food Feeder. Jag köpte min på Babyland, men vet att det finns på Barnens Hus och Lekia också.

Kommentarer
Postat av: jenny

vad roligt att "matpåsen" blev en hit för er också:)



jag har den alltid med mig nu när vi ska tex ta en fika ute nånstans, då kan hon sitta själv och smaska på nått gott i påsen medans vi fikar.

2010-05-25 @ 22:44:49
URL: http://jennyslife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0