dags att ändra dosen?

det är ingen slump att jag varit trött och förvirrad de senaste dagarna, nu har det gått upp för mig vad det kan vara. Eller, jag misstänkte det redan igår men fick det bekräftat idag, min dos Levaxin måste höjas. Jag har problem med sköldkörteln, så jag äter medicin för det. Får jag inte rätt dos så blir jag förvirrad, stressad, skakig, väldigt känslosam och lättretlig, men mest av allt så blir man fruktansvärt trött. Under graviditeten så ökades min dos på nästan varannan vecka, jag åt jättehöga doser på slutet. När jag inte var gravid längre så beslutade man att jag skulle gå ner till samma nivå som innan jag blev gravid, och göra en koll ett år senare för att se om man man måste öka eller sänka dosen. Jag vet ju att det är mycket som ändras i kroppen när man varit gravid, även hormoner, och sköldkörteln är ju en hormonutsöndrare, så jag har en hormonrubbning. Uppenbarligen så räcker det inte med den gamla dosen, jag måste till läkaren first thing på måndag och få det här fixat. Man orkar inte länge kan jag meddela att gå med för låg dos, och Markus kommer bli tokig. Dessutom får jag svårt att fokusera och koncentrera mig, hänga med i samtal kan vara jobbigt, jag tappar liksom tråden ofta. Man blir som en senil gammal tant.

Idag så har jag bla;

- träffat en gravid kompis och försökt undvika att prata om den ofödda eftersom jag vet att jag brister ut i gråt då, är väldigt känslig, ser nyfödda framför mig då, och då brister det totalt. Såg en film igår, fanns en bebis med i den. Det räckte för att få igång en störtflod.

- glömt min Intersport påse TVÅ ggr i olika butiker i Sickla. Innehöll en hyfsat dyr vinterjacka till Markus, misstänker att han skulle ha blivit lite arg om jag glömt den helt och någon tagit den. Sista gången kom jag ända till bilen innan jag fattade att den inte var med.

- varit och handlat mat men glömt plånboken, vända om är ju kul när man kommit fram

- köpt tråd till mitt syprojekt, slängde påsen trådarna låg i när jag rensade ut skötväskan, kastade sedan soppåsen. Fick alltså gräva fram soppåsen ur soptunnan för att återfinna mina trådar.

För att inte tala om hur trött jag är, på eftermiddagen var det bara att släppa alla planer på att vara duktig och städa när Tyra sov, det var bara att kasta in handduken och sova med henne. Jag ska på kurs nästa vecka i Saltsjöbaden, ska sova över där också eftersom det är långa dagar. Kommer ju gå superbra för mig, superbra. Speciellt eftersom jag har svårt att koncentrera mig. Great.

Imorron ska jag och Tyra in till stan och träffa ytterligare en gravid kompis. Kan ju sluta hur som helst. Men jag ska inte klaga, det är inte så farligt när man vet om varför man mår som man gör, och det var hundra ggr värre när jag var gravid. Känner du igen dig och undrar lite mer om det här kan du läsa här. Där kan man bla läsa att;

...Dessutom uppträder småningom även rubbningar i centrala nervsystemet, genom gradvis ökande kroppslig och andlig svaghet, vilken senare kan utvecklas till demens. Sköldkörtelns volym minskar också som ett resultat av den obehandlade hypotyreosen...

Kul va, nån som vill hänga med mig i veckan?


Tyra är iallafall glad, och precis som sin mor så gillar hon att gå i butiker. Titta bara hur kul hon tycker det är att handla mat!


Tyra har upptäckt gud i lekparken. Eller barnen som leker en våning upp. Vad vet jag.


Kommentarer
Postat av: Maria

uff. lät inte som någe skoj det där. Hoppas du får ordning på dosen snart så du får må BRA o fungera!

2010-09-25 @ 21:35:54
URL: http://maskeradekamelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0