boktips



Nina Misvaer "Barnets första sex år". Jag köpte den på bokrean förra året, och är den boken som jag under mitt första mammaår har gått tillbaka till och bara kan sitta och bläddra och läsa i. Jag tycker den är toppen, full med tips och råd som jag kan identifiera mig med. Jag kan tycka att det är lite svårt med barnböcker skrivna av författare från andra länder, svårt att känna igen sig ibland. Men Nina Misvaer är norsk barnmorska, och jag gillar blandningen av tips och recept och råd som finns i hela boken. Största delen ägnas åt barnets första år, där hon inte bara behandlar barnens utveckling, utan också amningsbesvär, hur det är att bli tre i familjen och lite sådana saker. Jag rekommenderar den iallafall, den är fin att bara sitta och slöläsa i.


bilder på sidor ur boken "Barnets första sex år" av Nina Misvaer.

Jag har inte läst boken på ett litet tag, så det var speciellt roligt att kunna börja titta lite på kapitlet om ettåringar. Jag gillar att hon tar upp frågor som trots, självkänsla och uppmärksamheten som en ettåring kräver. Hon har till varje kapiteldel alltid ett avsnitt med förslag på små aktiviteter och lekar. Hon tar upp en del om pekalekar och böcker. Det skiljer sig nog från barn till barn, men Tyra älskar ju när man frågar vart nått är och hon får visa att hon kan. Man kan riktigt se hur stolt hon blir och hur hon växer för varje gång hon kan visa att hon förstår, och att hon kan göra sig förstådd. Måste ju vara en otroligt fin känsla för ett litet barn.


eh, det här med att tvätta bilen ihop väntar vi nog med, hihi. Men alla andra saker är nog Tyras favoritgrejer alltihopa, visor och ramsor, peklekar, pekböcker och leka jagis.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0