8 månader

Idag blir Tyra 8 månader! Grattis grattis! Hon växer så det knakar våran lilla tjej, iallafall utvecklingsmässigt. Viktmässigt tror jag hon gått ner lite sedan hon börjat krypa och klättra, hon är ganska "slank". Vi ska till BVC imorron, min gissning är att hon är typ 73 cm lång och väger 9 kg.

Jämfört med 7 månader så:

- kryper hon i raketfart, och pressar ofta upp rumpan mot taket för att försöka ställa sig upp själv.
- ställer sig mot möbler, eller, hon ställer sig mot allt som man kan häva sig upp mot
- sitter ofta på knä istället för rumpan
- kommer när man man kallar på henne
- förstår mer och mer saker och utryck. Hon älskar när man frågar vart saker är och hon vet vart dem är, som tex lampan, mamma och pappa.
- vinkar hej och hej då
- klappar händer
- "matar" saker hela tiden. Har hon en leksak eller nappen i handen försöker hon mata andra saker med dem. Eller så slår hon ihop leksakerna mot varandra.
- pussas om man ber om en puss!
- äter mer och mer "vanlig" mat. Äter sällan pureér nu, utan stampad mat med lite större bitar i.

Tyra gillar inte:
- att borsta tänder
- ta på sig kläder
- när mamma och pappa säger nej
- byta blöja är ju fruktansvärt tråkigt

Vi tycker att Tyra har blivit en levnadsglad och framåt tjej. Hon tar verkligen för sig och är envis till tusen. Varje dag med Tyra är ett äventyr och vi njuter i fulla muggar av att ha henne i familjen! Får se vad sköterskan på BVC säger imorron. Jag har tusen frågor, främst gällande kost och mat. Jag tycker det är dags att sluta med barnmatsburkar och sånnt, nu vill jag börja ge Tyra vanlig mat, kanske stampa lite ibland om det är stora bitar.

Besök har hon haft idag, framtida klasskompisen Linnea, hon är ett halvår äldre och Tyra är mycket avis och facinerad att hon kan gå och springa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0