BVC

Idag var vi som sagt på 8 månaders kontroll. Sköterskans bedömning och uppfattning av Tyra stämde bra överrens med våran. Hon tycker Tyra är tidig för sin ålder, och en framåt och glad tjej. Hon tyckte Tyra klarade allt det som läkaren kommer kontrollera på 10 månaders kontrollen redan nu. Men att hon är jättetidig vet jag inte om jag håller med om, i mammagruppen så är de flesta barn som är född nästan samtidigt som Tyra i samma fas, det såg man på öppna förskolan. Men det är ju ändå kul att hon berömmer Tyra, det gillar ju ens mammahjärta :).

Hon gav oss bra tips på framtida faror som vi får se upp med, som att hon kan få för sig att ställa sig i matstolen, vagnen etc. Så hon tyckte väl att det bästa är att ha Tyra i sele i vagnen och även sele i matstolen. Jag tycker väl inte att det är en jätterisk med matstolen eftersom hon bara sitter där när hon äter och hon lämnas aldrig ensam i den. Men nu finns det ju ett sele med matstolen, så det kan vi väl prova att ha på henne ibland.

Hon var 70 cm lång och vägde 8,7 kg. Hon ligger alltså mitt på kurvan, men sköterskan tyckte ändå att vi kunde ge Tyra lite extra fett. Vilken lyx för Tyra! Så istället för vanlig yoghurt så kan vi ge henne turkisk yoghurt eller gräddfil. Dessutom kunde vi gärna blanda i lite extra smör och olja i hennes mat. Tur att Tyra älskar smör och yoghurt då, hon kommer ju inte protestera! Vi ska även börja ge henne brödbitar med leverpastej och mycket smör på. GUD vad gott.

Dessutom blev jag glad av att höra att vi absolut kan ge Tyra våran mat nu. Det är helt ok att hon får i sig lite salt, men vi ska inte översalta maten såklart när hon ska äta av den. Tyra gillar ju att sitta och plocka med saker, som typ ärtor, och hon sa det att barn i den här åldern börjar snart att vilja ha sin mat "uppdelad" så dem kan peta i sig själv, typ majs för sig, pasta för sig, såsen för sig, osv. Det ska jag testa snart, vi har haft några bråk vid maten, speciellt när hon får burkmat. Hon tycker inte alltid att det är så gott. Enligt BVC så kan det vara konsistensen i burkmaten, den är ju ganska vattning med bitar i. Stampar man maten själv blir det visst en bättre konsistens som bebisar verkar föredra.

Jag ska återkomma hur det går med Tyra och om hon gillar våran matlagning. Hittills har hon mest ätit fisk och kyckling som vi gjort här hemma, vilket hon älskar. Lax eller torsk med potatis och broccoli är ju hennes favorit, alla katergorier. Hon gråter och hulkar om man försöker ge henne burkmatsfisk. Ikväll blir det pappas matlagning, nån slags kycklinggryta. Jag ska nämligen på träningspass med löparklubben igen, ikväll står det intervallträning på Trollbäcken IP på schemat. Skitjobbigt, men precis vad jag behöver. 1.5 vecka kvar till Bellmansstafetten som jag springer med mina superduktiga kollegor, så jag vill inte göra bort mig, utan jag vill kunna springa 5km hyfsat ok.

Nä, nu är det slut på min bloggpaus, nu måste jag återgå till att packa upp. Men vet ni, nu är det snart slut på kartonger! Då är det roliga kvar, sätta upp tavlor, börja planera vilka nya möbler vi ska skaffa och vart dem ska stå etc etc etc. Kom gärna på besök och ge oss lite uppslag och idéer, det behövs nya ögon som ser på huset!

Kommentarer
Postat av: Morbor Granbom.

Själv tycker jag hon är lite undernärd i musik-kultur, alltså "riktig" musik. Stackars tjej, ni får börja ratta in Rockklassiker Stockholm på radion, annars kan det ju gå åt vilket håll som helst, och det vill man ju inte! Sedan om ett par år kan hon ju åka med morbror till Blekinge i Epa-lastbil på rockfestival, det tror jag hon skulle uppskatta starkt!

2010-08-18 @ 16:14:56
Postat av: jenny

då borde ju tilda också få äta lite extra fett:P hon vägde ju 8100kg och var också 70 cm lång. så hon är ganska spinkig, men det är ju full fart heela tiden nu så det är inte så konstigt.



Vi har också börjat ge tilda mer av våran mat, kyckling och ärtor är en favorit här hemma också, även makaroner o korv.

pannkaka fick hon förresten också testa för nån dag sedan och det var en riktig hit!



vi kommer ner till stockholm 13-16 sep, hoppas vi kan träffas nått då,:) skulle vara jättekul!

kram på er!

2010-08-18 @ 16:37:58
URL: http://jennyslife.blogg.se/
Postat av: Maria

Kul att hon växer o utvecklas så bra! :) Även om man vet att alla barn är olika så är det lätt att känna sig otillräcklig när dom inte följer medlet.. Jag har haft båda varianterna.



Extra fett i maten fick vi ordinerat till flickorna. Talitha vägde 7.8kg när hon fyllde ett år. Nu är hon snart tre år o väger 12kg. Det går inte fort men det går sakta!

2010-08-18 @ 16:51:02
URL: http://maskeradekamelen.blogspot.com
Postat av: linda

Jo, alltså, det här med medel och BVC kurvan har man ju slutat att oroa sig för. Huvudsaken är ju att man ser att hon växer och mår bra, den bedömningen gör man ju lätt själv. Att dem ska "kunna" vissa saker måste ju ändå vara ganska stressande för de föräldrar som har barn som kanske inte klappar händerna precis när dem är 10 månader, jag kan tycka att det är lite fjantigt med vissa saker som man ska bedömas kunna.

2010-08-18 @ 17:53:29
URL: http://linmackblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0