fredagsomelett

Idag har vi haft en ovanligt produktiv dag. Vi har farit runt och shoppat och haft oss halva dan, men det mesta som inhandlades var till Tyras rum, så det var såklart superskoj att spendera en halv dag i bilen och på olika varuhus tyckte Tyra, verkligen jättekul. Nu så ska sakerna bara packas upp, sättas ihop och ställas på plats. Sen så har vi nog kommit en bit vad gäller Tyras rum. Så fort vi börjat få sakerna på plats så lägger jag upp lite kort, men allt tar sin tid i det här huset just nu eftersom vi alla tre har fullspäckade scheman.

Dagens middag blev omelett för Tyras del. Jag fick en del bra tips av er läsare när jag skrev att det var jobbigt att börja tänka på att laga vanlig mat som är barnvänlig, Kia hade ett toppenförslag att man kunde prova att göra maten till omelett, blir lättare att äta själv då för Tyra. Och det är ett tips jag gärna förmedlar vidare, omelett. Det är superenkelt, går jättefort, och man kan passa på att ta det som finns i kylskåpet. det blir smarrigt och väldigt "fingervänligt".

Idag fick Tyra "makaroner och korv" omelett, jag gör den såhär, sedan har väl alla sina egna sätt och preferenser vad gäller omelett, men jag väljer att feta till den lite med grädde:

1 ägg
1 dryg matsked matlagningsgrädde

jag steker detta i olja, men på ganska låg värme, så jag får omeletten matig och kletig, och utan hård stekyta. När den är lagomt geggis så strimlar jag över det som jag vill ha i omeletten:

Dagens omelett:

1 korv (kokt såklart)
Makaroner (även dessa kokta :) )
Majs

Riven ost

Till detta så serverades det en avokado och tomat sallad

Omeletten är verkligen uppskattad av Tyra. Och det bästa är ju att man kan variera den i all oändlighet. Ska testa potatis och köttbullar nästa gång, eller vad jag nu kan tänkas ha i kylen.




Kommentarer
Postat av: Kia

Visst är det fantastiskt med omeletter.. Det äter vi ofta jag & Minna när vi är själva. Så smidigt också när man kan slänga i det som finns hemma.. =D

2010-08-27 @ 23:39:12
URL: http://fragment16.blogspot.com
Postat av: sara - mamma till wilda

Vilket bra tips. Ska sören testa det imorgon. Vet inte om Wilda tycker om ägg

2010-08-28 @ 17:10:18
URL: http://saratilling.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0