alltså...

jag vet att de sista dagarnas bloggande har bestått av sms-inlägg, men jag har inte haft tid eller nått att skriva egentligen. Det är högsommar, det är jättevarmt, vi badar och solar. Eller, inget av det egentligen, vi ligger i skuggan. Har funderat på att skaffa en liten pool till Tyra så får hon plaska, vi får se. Jag använder ingen solcreme på henne, utan bara solhatt och när hon är länge i solen (typ gungar på badstranden) så har hon solskyddskläder. Det funkar toppen, hon har hittills varken blivit brun eller bränd. Det var på BVC och Apoteket som dem sa att man skulle undvika solcreme till barn under 1 år, så jag tänkte försöka undvika att använda det faktiskt, förutom om vi ska ut och åka båt eller är nånstans där det inte finns skugga. Hur gör ni andra? Nu är det ju bara början på sommaren, så det kan ju hända att jag måste ge efter och smörja henne sen om man ska vara mer i solen.

Nu har hon iallafall ganska ordentliga rutiner och tider, det som jag såg framemot när hon var plutteliten. Det var väl inte så jobbigt att få in henne i mat och sov rutiner, det har gett med sig. Det mesta har ju Tyra bestämt själv, som att hon vill vakna vid sju på morgonen och sova vid åtta på kvällen. Allt däremellan får egentligen se hur som helst, huvudsaken är att hon somnar när hon ska på kvällen. Men som det ser ut just nu så äter hon 5 ggr om dan, varav 2 mål (morgon och kväll) är välling. Resterande är vanlig mat och gröt. Det mesta går i henne, hon är inte speciellt kinkig. Vi vill att hon ska kunna äta all slags mat i framtiden, så hon får äta all slags mat nu också. Det enda vi passar oss för är salt och mat med mycket natrium.

Idag har vi gjort ett avbrott i solandet och ägnat åt oss väsentligheter. Shoppat på rean. Tyra har fått nya fina höstkläder från PoP, lite jeans, byxor och tröjor. Jag orkar inte ens gå in på dem andra reorna i de andra vanliga butikskedjorna, där är det ju så billiga ändå på ordinarie pris, så jag ser ingen mening med det. Nu köpte jag bara strl 80, så har hon nått att växa i. Dessutom kommer hon ju krypa då, så det skadar väl inte att ha bra kläder som håller. Markus shoppade loss till MIG förra veckan, han kom hem med en hel kasse kläder från Benetton, och allt satt jättebra och var jättesnyggt. Ni kanske inte tror det, men han brukar shoppa till mig, och han köper alltid bra kläder. Så jag gillar när han kommer hem med kassar som är till mig, han väljer alltid rätt kläder som jag vill ha.


Även Lukas var shoppingsugen som ni ser, perfekt placerade utanför PoP. Smarta ungar.

Kommentarer
Postat av: Natasha

hihi, det verkar som att alla har shoppat från PoP idag. Jag köpte lite grejer från deras e-butik. Mycket som han kommer ha under hösten och början på vintern.

Vi ses imorgon!

2010-07-01 @ 21:43:33
URL: http://www.fyrablirfem.se
Postat av: Kia

Jag använder inte heller solskydd på Minna. Försöker skydda med kläder och skugga. Mössa har hon alltid på huvudet när solen är framme. Hon har fått färg på sina kinder trots det, men jag tror inte hon tar skada av några minuter i solen mellan varven. I helgen blir det premiär i båten om vädret vill sig väl och då tror jag att jag kommer att skugga ordentligt runt henne, solskydd kommer åka med, men användas endast i nödfall.

2010-07-01 @ 22:20:46
URL: http://kiaskapar.blogspot.com
Postat av: linda

Kia, jag tror Tyra också fått lite färg på kinder och händer. Men hon har ju aldrig bränt sig så jag tycker det bara är bra att hon kan få färg utan att ta skada. Solen är ju proppad med en massa nyttigheter som typ D-vitamin, så jag är fullt övertygad om att det är nyttigt med lite sol!

2010-07-02 @ 08:49:55
URL: http://linmackblogg.blogg.se/
Postat av: Maria

Jag har hållit barnen i skugga helt första halvåret.. sen har dom fått vara ute i solen litegrand. Emunah var jättebrun om benen o fötterna när hon var 9 månader för dom stack ut ur vagnen... Men hon har bra pigment. Med Talitha försökte jag med tunna filtar över fötterna för att hon är så ljus - men det gick ju som det gick.



Generellt har jag inställningen att man behöver inte smörja in om det inte föreligger nån risk för att bli röd. Är alternativet att bli röd är det bättre att smörja. Och den teorin tillämpar jag på både bebisar över 6mån och äldre barn.

2010-07-02 @ 18:48:02
URL: http://maskeradekamelen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0