Öppna Förskolan med glada barn

Dagsformen brukar avgöra nivån på hur kul Tyra har det på Öppna Förskolan. Idag var humöret på topp och besöket en riktig dunderhit. Det var roligt med alla sånger och sedan att få smaska i sig nya fina leksaker som inte finns hemma.

Efteråt tog jag och Madde en sväng till leksaksbutiken i centrum. Vi konstaterade att det fanns en massa roliga leksaker som vi gärna skulle vilja köpa, aktivitetstavlor och andra typiska Fisher Price/Playskool saker. Men det är ju verkligen sjukt dyrt alltså. Men snart fyller ju Tyra 6 månader så nått ska hon väl få. fanns en rolig mojäng med grejer som man skulle putta ner och som for upp om man tryckte på en knapp. Såg festligt ut och på en nivå som Tyra kan förstå hur det funkar.

Jag har även försökt mig på att göra egen spaghetti och köttfärssås till Tyra idag. Knepigt när man inte kan använda tomatkross på burk och inte steka köttfärsen. Men det funkade över förväntan med att koka köttfärsen, den fick koka med lite basilika och oregano. Sedan skållade jag helt enkelt tomater och mixade i. Spaghettin klippte jag i små små bitar innan jag kokade dem. Det smakade helt OK tyckte jag. Får se vad Tyra tycker imorgon. Jag ska nog göra nått liknande med kycklingfärs senare i veckan, mosa det med lite ris kanske. Jag tycker det är kul att göra mat till Tyra, jag känner mig så duktig, plus att jag vet vad hon får i sig! När hon spiller burkmaten på kläderna så går det knappt bort i tvätten om man inte använder Vanish. Lite märkligt egentligen, och borde ju tyda på att dem har i färgämnen i burkmaten....men nu är jag inte superpretentiös och bara förespråkar hemlagad mat, Tyra får lika mycket, och ibland mer, burkmat än hemlagad. Men jag vill bli bättre på att göra egen mat till henne, för det är i ärlighetens namn inte speciellt svårt.

Vi har iallafall kommit en bra bit på väg mot att byta ut alla måltider till mat och gröt/välling. Jag köpte välling idag och tänkte prova det imorgonbitti, får se vad hon tycker. Jag tänkte även göra ett nytt försök med en ny slags gröt till mellis. Men lunch och middag äter hon bara vanlig mat, det har hon gjort et tag nu. och det funkar jättebra. Även fast även Tyra kan säga till när hon inte gillar nått. Hittills har hon helt ratat Hipps burkmat. Favoriten av burkmat är Lasagne, och av mammas hemlagade är det kokt torsk och potatis och morötter. Bra smak har hon iallafall!


Tyra och Lukas har hittat en leksak som dem kan dela på!


mycket att utforska och leka med!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0