Sovdags!

Om man läser runt på mammabloggar så finns det alltid ett tema som alltid återkommer, sovrutiner. Satt precis och läste en blogg om en bebis som måste sövas i sin vagn, lät väl sådär får jag erkänna. Hur vi har fått in våra rutiner vet jag inte, de har bara växt fram. Eftersom jag ungefär hälften av veckans kvällar är själv så har det blivit viktigt med att Tyra sover vissa tider så jag hinner äta, plocka undan etc.

- Vår kväll börjar 18.00, då äter Tyra. Dock så har jag minskat ner på mängden hon äter, detta eftersom hon måste äta ett mål till innan natten, och äter hon mycket vid sextiden så är risken att hon vaknar först vid elva tolv tiden och vill ha mat. Och så länge orkar inte vi vara uppe. Nu är hennes dos inställd så att hon vaknar vid 22.00.

-Efter maten 18.00 så får Tyra bada. Här nånstans börjar hon bli trött, vilket gör att det vid torkningen och pyjamaspåtagning nästan alltid är lite gnälligt. Efter hon är badad och har fått nattkläderna på så skiljer det sig lite åt beroende på om jag är själv hemma eller inte. Men är jag själv så brukar jag sätta henne framför mig i knät och prata lite om vad vi gjort under dagen. Sedan sjunger vi några sånger, och avslutar med en lugn nattvisa, typ Trollmor eller Videung.

- 19.00 läggs hon ned i sin säng. Sedan hur lång tid det tar innan hon somnar är olika, men oftast inom en kvart. Ikväll tog det nästan en halvtimme, men hon har sovit dåligt idag och lekt med kompisar så då tar det längre tid att koppla av. Då blir ett par vändor in til hennes säng och smeka på kinden och stoppa tillbaka nappen. Men utan att prata med henne.

- Sen sover hon till 22.00, då vill hon ha mat. Efter det somnar hon om och sover till 06.00 eller 06.30. Jag är morgonmänniska så det passar mig ganska bra.

Jag vet inte hur mycket det är oss och hur mycket det beror på Tyra, men vi har ganska lugna och behagliga kvällar och nätter. För mig är det jätteskönt eftersom jag är kvällstrött och vill ha det lugnt och tyst på kvällarna. De kvällar jag dessutom är själv är det extra viktigt så jag får lite egentid till att tex blogga :) men även att äta och plocka undan och varva ner.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0