Sådärja

Nu är Markus tillbaka på jobbet igen och jag är hemma med Tyra, allt är som det ska vara ;)

Om jag ska vara ärlig så är det ganska skönt att åka in till jobbet och "jobba" ett par dagar, nu har jag ju varit på kurs så det är ju mest att sitta och lyssna och dricka kaffe, men i vilket fall så är det skönt med lite omväxling. Nu förstår jag vad folk menar när dem säger att "gå till jobbet är som att vara på semester", inte riktigt så är det ju, men det är skönt att bara ha sig själv att tänka på en stund. Det är skönt också att Markus får chansen att ha Tyra själv några dagar, dels för att Tyra är pappas lilla tjej och dem har väldigt mysigt och skojigt ihop, men dels för att han förstår mer av vad jag gör hela dagarna. Varför man kämpar med att få in rutiner, varför man tycker att det är svårt att hinna med att göra saker på dagarna, att det är svårt att hela tiden hålla en bebis nöjd och belåten när man är själv. Det är ju TUSEN gånger lättare när man är två hemma, då har man alltid nån att dela ansvaret med.

Man uppskattar ju saker som att sitta och läsa tidningen på bussen och tunnelbanan och att promenera utan barnvagn på ett sätt man aldrig hade kunnat föreställa sig. DOCK så ska jag väl erkänna att jag saknar Tyra väldigt mycket när jag inte är med henne som jag är så van vid, men det är inte övermäktigt, utan det är en saknad som är ganska behändig och som inte gör att man blir ledsen. 

Lite dåliga nätter har vi haft också nu med en Tyra som vaknar ofta och har svårt att komma till ro och somna om. Men det går väl över. Hon äter bra på dan och allt annat flyter på, så jag tror hon drömmer en hel del just nu. Det ser iallafall ut som så om man tittar på henne på natten när hon bökar runt. För hon har ögonen stängda samtidigt som ben och armar och huvud far åt alla håll och kanter. Lång tid tar det också innan hon somnar om. Och jag är ju programerad numera att somna först efter att jag hör att hon har somnat om. Men det är inte värre än att några morgonkoppar kaffe får mig att piggna till på morgonen.

Nä, nu ska jag ut på blocket och leta efter lite begagnade barnsaker i Sundsvall som jag kan tänkas köpa och ha kvar där för alla våra framtida besök. Matstol, resesäng, kanske nån extra bilbarnstol om jag får för mig att åka tåg upp istället etc. Hojta till om ni säljer något av detta! Annars så får det väl bli en tur till IKEA :)

Vi ska köpa ny spjälsäng till Tyra när vi flyttar också. Nu så har hon en "liten" spjälsäng. Den är smalare och kortare än vanliga sängar, och så har den hjul. Verkligen jättebra i början när hon sov hela tiden, kunde vi dra med oss henne till köket och vardagsrummet. Dessutom mysigt med en mindre säng när hon var så liten. Men i ärlighetens namn så är det nu HÖG TID att byta ut sängen. Känns bara inte som nån idé just nu när vi ändå flyttar i sommar. Tyra som ligger på tvären och sover ibland tycker det är mysigt och skönt att stoppa ut foten mellan spjälorna på sängen. Jag tycker inte att det ser så kul ut så jag stoppar alltid tillbaka foten in i sängen igen, men det brukar inte ta många sekunder innan småtårna tittar fram igen. *suck*


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0