åksjuk och lekland

Idag när vi skulle ut på lite ärenden på morronen så blev Tyra åksjuk och spydde ner hela sig själv och bilbarnstolen, inte kul! Som tur var så var vi två stycken eftersom Markus var hemma på förmiddagen, annars hade det blivit lite jobbigare. Hon såg så bedrövad ut stackars lilla Tyra där hon satt mitt i all sin spya, men vad ska man göra? Ingen idé att stanna för att sätta ner henne på nytt i en nerspydd bilstol, så vi vände tvärt och for raka vägen hem utan att stanna. Hon blev så nöjd så när vi kom hem och hon fick sitta och plaska i badet och äta pannkakor och hur mycket banan hon ville till lunch.

I eftermiddags så testade vi leklandet Kaatach som ligger här i Tyresö, Tyra hade gott sällskap av Lukas. Hon vart väl aldrig riktigt på topp igen lillstackarn efter bilfärden, och dessutom en förkortad lunchsiesta eftersom jag petade lite väl mycket på henne när jag skulle lämna vagnen utanför leklandet, men hon tog igen det senare, så hon var speedad som vanligt här på kvällen. Hon har mest velat släppa och stå själv, det är kul men lite läskigt fortfarande tycker jag. Det har tagit lika lång tid för henne att lära sig stå stadigt utan stöd, som för hennes mor att sluta vara sån hönsmamma och som ska dit direkt och se till så hon inte ramlar. Jag har börjat lära mig att hon faktiskt inte ramlar, hon står ganska stadigt, plus att det inte gör ondare än de vanliga fallen hon gör när hon forcerar fram mot möblerna. Gud, jag kom ihåg i somras när hon precis lärt sig dra sig uppåt mot möbler, ungen hade bulor och blåmärken överallt. 

En dag på leklandet. Och när Tyra är trött och blir på sitt allra gosigaste humör så händer det att även Lukas får sig lite pussar, kramar och allmänt gos. Förra gången hon vart lite gosig på Lukas så fullkomligt kastade hon sig i hans knä och borrade in huvudet i magen på han. Det stannade vid nån puss och lite kramar idag.

Allt oftare så går hon också på knäna, hon gjorde det extra mycket på de mjuka mattorna på leklandet, hon går så ibland med gåvagnen också. Ser lite konstigt ut, som att hon hoppar fram liksom, hon ser ut som en liten skuttande kanin.


Tyra skuttar sig fram i livet.

Tyra börjar mer och mer vilja vara lite för sig själv och leka i lite mysigare ställen. Här hemma går hon ibland under köksbordet med nån leksak och vill sitta där och pilla för sig själv. Idag gick hon iväg och in i små hus som fanns där, och satt där inne själv och lekte och pratade lite. Jag undrar om det kanske börjar bli dags att göra nån liten koja till henne som hon kan krypa in i när hon vill. Så kan hon önska sig ett sånnt där litet lektält i julklapp eller födelsedagspresent, så kan man inreda den med lite kuddar och gosedjur tänkte jag.

I övrigt vad gäller hennes utveckling så tycker jag (och även andra som umgås med Tyra) att hon börjar visa lite tydligare tjejigare drag, om man nu kan säga så? Eller är det kanske bara personlighetsdrag, iallafall så är det saker som JAG förknippar som lite tjejigt, men killar kan såklart vara precis likadana. Men hon har börjat fnissa eller fnittra ibland, hon blir kramigare och pussigare för varje dag tycker jag, hon kramas också gärna med gosedjur och dockor. Hon ser också lite tjejig ut när hon blir förnärmad eller generad, det blir hon ganska ofta, speciellt om det kommer nått barn eller bebis och petar på henne i ansiktet eller magen och hon inte är beredd på det, då vänder hon bort huvudet mot axeln och skakar på sig. Jag antar att det är viktigt att uppmärksamma nu hennes små personlighetsdrag, om hon inte vill ha nån bebis som sitter och petar henne i ansiktet så ska man ju inte tvinga henne till det. Efter ett tag så brukar Tyra finna sig i situationer och själv ta kontakt. Men hon vill oftast vara den som inititerar kontakt för att hon ska känna sig helt bekväm. Jag tror inte hon är speciellt blyg, bara mer avvaktande och vill känna in situationen lite. Sånn är Tyra liksom, det är hennes grej.

Kommentarer
Postat av: Natasha

idag har vi utnyttjat två tips från din blogg :)

kaatach och gröna villan, kaatach var helt ok tycker jag, bra att ha lite olika ställen man kan trötta ut de små på :)

och på gröna villan var vi ute efter vinterkängor, det vart ett par kavat defender, när de är så små är skorna inte speciellt slitna begagnade.

hoppas ni njuter av helgen, kram!



2010-10-30 @ 17:55:39
URL: http://www.fyrablirfem.se
Postat av: Mickan

Jobbigt med åksjuka. :/ Skönt att det vart bättre sen. Hon ser ut att ha roligt på leklandet och ett lektält vore nog perfekt. :)



Sv: Ja, men det är ju bra att framkalla de bästa bilderna. Så riskerar man inte dem iaf. Sen kan det ju iofs uppstå en brand eller att man blir bestulen, men det tänker man väl inte på i första hand.

Hoppas ni har en mysig lördagkväll!

2010-10-30 @ 20:27:00
URL: http://angel-like.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0